روانشناسي شخصيت چيست؟

۱۰ بازديد

شخصيت دقيقاً چيست؟ شخصيت شناسي يعني چه؟ چگونه درك شخصيتتان به شما كمك مي كند تا بينش بيشتري نسبت به سلامت عاطفي خود كسب كنيد؟ شخصيت چيزي است كه اغلب مردم آن را توصيف مي كنند، اما بسياري از آن ها دقيقاً نمي دانند كه مطالعه علمي شخصيت چيست.

براي شركت در دوره شخصيت شناسي فرشته ايران نژاد اينجا كليك كنيد.

اين شخصيت منحصر به فرد شماست كه شما را به شخصي تبديل مي كند كه الان هستيد و بر همه چيز از روابط تان گرفته تا روشي كه زندگي مي كنيد تأثير مي گذارد.
روانشناسي شخصيت يكي از بزرگترين و محبوب ترين شاخه هاي روانشناسي است.

روانشناسان در تلاشند تا درك كنند كه چگونه شخصيت رشد مي كند و چگونه بر نحوه تفكر و رفتار ما تأثير مي گذارد. اين حوزه روانشناسي درصدد درك شخصيت و چگونگي تفاوت آن در افراد و همچنين چگونگي شباهت افراد از نظر شخصيت است.

روانشناسان همچنين اختلالات شخصيتي را كه مي توانند در زندگي روزمره فرد تداخل ايجاد كنند، ارزيابي، تشخيص و درمان مي كنند. و البته كه حوزه وظابف و نحوه كار روانشناسان با روانپزشكان متفاوت است.

شخصيت چيست؟

چه چيزي باعث مي شود شما به كسي كه اكنون هستيد تبديل شويد؟ مطمئنا عوامل بسياري با كسي كه الان هستيد ارتباط دارند از جمله ژنتيك، تربيت و تجربيات زندگي شما. براي آشنايي با تست هاي شخصيت اين مقاله را بخوانيد.

بسياري معتقدند آنچه واقعاً شما را منحصر به فرد مي كند الگو هاي مشخص افكار، احساسات و رفتار هايي است كه شخصيت شما را تشكيل مي دهند.

در حالي كه هيچ تعريف توافق شده اي از شخصيت وجود ندارد، اغلب به عنوان چيزي تصور مي شود كه از درون فرد ناشي مي شود و در طول زندگي نسبتاً ثابت مي ماند. اين شامل تمام افكار، الگو هاي رفتاري و نگرش هاي اجتماعي است كه بر نحوه مشاهده ما و آنچه در مورد ديگران و دنياي اطرافمان باور داريم تأثير مي گذارد.

درك شخصيت به روانشناسان اجازه مي دهد پيش بيني كنند كه چگونه افراد به موقعيت هاي خاص و انواع چيز هايي كه برايشان ارجح و ارزشمند است، پاسخ مي دهند .

براي درك اينكه محققان روانشناسي چگونه شخصيت را مطالعه مي كنند، مهم است كه با يادگيري بيشتر در مورد برخي از مهمترين نظريه هاي شخصيت، شروع كنيم.

نظريه هاي روانشناسي شخصيت يا شخصيت شناسي

چند تئوري مختلف براي تعيين جنبه ‌هاي مختلف شخصيت پديد آمده اند. برخي از تئوري ها در توضيح چگونگي رشد شخصيت تمركز دارند، در حالي كه برخي ديگر به درك تفاوت هاي فردي در شخصيت مي پردازند.

شخصيت معمولاً از روي ويژگي هايش توصيف مي شود.

تئوري هاي مربوط به ويژگي هاي شخصيتي بر اين باورند كه شخصيت از تعدادي از خصوصيات و ويژگي هاي گسترده و مختلف تشكيل شده است. طي سال ها تئوري هاي مختلفي ارائه شده است تا دقيقا مشخص شود كه كدام ويژگي ها به عنوان مؤلفه هاي اصلي شخصيت شناخته مي شوند و نيز تعداد كل ويژگي هاي شخصيتي چقدر است.

روانشناس Gordon Allport از نخستين كساني بود كه شخصيت را از نظر ويژگي هاي فردي توصيف كرد. طبق ديدگاه شخصيش، او گفت كه انواع مختلفي از صفات وجود دارند. صفات مشترك مواردي هستند كه در بسياري از افراد در يك فرهنگ خاص مشترك اند. صفات اصلي آن هايي هستند كه شخصيت يك فرد را تشكيل مي دهند.

منبع:

https://www.darmankade.com/blog/personality-psychology/

20 ترفند ساده روانشناسی

ما مجموعه ای عالی از 20 ترفند و نکات روانشناختی را که در شرایط مختلف زندگی روزمره مفید خواهند بود، برای شما جمع آوری کرده ایم. عالی نیست؟ امیدواریم بتوانید بلافاصله آزمایش آنها را شروع کنید. 20 ترفند برتر روانشناسی ما عبارتند از:بهترین روانپزشکان تهران

20- از دیگران اطلاعات بگیرید

اگر دوستی دارید که می خواهید با شما درد دل کند، احساس خود را به شما بگوید، یا حتی اطلاعات ساده ای به شما بدهد. این ترفند روش مناسبی برای به دست آوردن اطلاعات کامل از او خواهد بود.

از او سؤالی بپرسید، و اگر جواب کاملی نداد، یا احساس کردید چیزی را پنهان کرده، تماس چشمی خود را با او حفظ کنید و برای چند ثانیه ساکت بمانید.

همه نکات جالب روانشناسی اینجاست

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.